Volg mij ook op twitter en bloglovin'

donderdag 15 mei 2014

Buitenspelen

Vorig jaar was ik met mijn studiegenootjes een week in Kopenhagen. Wat een leuke stad is dat. Een echte aanrader!!

Maar ik ben er natuurlijk niet om jullie reisadvies te geven. Dus wil ik jullie vertellen over één van onze studie-uitjes. We gingen een buiten-kinderdagverblijf bezoeken. Scandinavië staat er namelijk om bekend dat zij veel buiten leven. Die dag regende het keihard. Dus wij dachten dat wij niet veel van die ervaring mee zouden krijgen, omdat alle kinderen binnen zouden zitten.

Maar dat bleek niet het geval. Alle kinderen waren buiten gewapend tegen de regen in hun regenpakjes en kaplaarsjes. Ze waren lekker in de plassen aan het stampen, met modder aan het gooien en zelfs met de tuinslang aan het spelen. Eén grote dolle boel en niemand maakte zich er druk over of de kinderen vies zouden worden. 

Heerlijk! Ik heb ontzettend genoten van al die spelende kinderen en het hele verblijf. Wat een ruimte hebben zij daar. Ze hebben hun eigen moestuin. De kinderen worden daar ook bij betrokken. Ze hebben hun eigen kippen, die (misschien een beetje twijfelachtig) zelf geslacht worden. Voordeel: de kinderen weten wel waar hun eten vandaan komt. Ook bakken ze hun eigen brood bij het kampvuur onder een afdakje.

Dit zijn natuurlijk ideale omstandigheden. Denemarken heeft gewoon heel veel ruimte, maar laten we eerlijk wezen… één druppel regen en wij zijn in ieder geval niet meer op straat te vinden. En dat terwijl regen voor kinderen een hele nieuwe en leerzame ervaring is. Daarnaast bouwen ze natuurlijk een hele goede weerstand op.

Deze ervaring opende echt mijn ogen en ik heb echt genoten van dit bezoek aan dit kinderdagverblijf. Daar zouden we echt een voorbeeld aan moeten nemen. Want zeg nou zelf… is het echt zo erg als we een klein beetje vies worden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten